Autoryzowany partner
Firma Garmin nieustająco dba o to, aby produkowane przez nią zegarki sportowe regularnie otrzymywały nowe aktualizacje, które jeszcze bardziej rozwiną zakres dostępnych możliwości. Jednym z ostatnich pomysłów jest wprowadzenie możliwości współpracy z aplikacją ZWIFT.
To specjalnie zaprojektowana gra komputerowa, która pozwala ścigać się biegaczom i kolarzom z całego świata bez wychodzenia z domu. Okazuje się, że trening rowerowy nie musi już być nudny, a biegać można we własnym tempie i we własnym domu. Dla wielu sportowców, zwłaszcza w czasach pandemii, to świetne rozwiązanie, które pomaga utrzymać formę sportową i motywować się do większego wysiłku dzięki możliwości współzawodnictwa z innymi osobami trenującymi te same dyscypliny. Jak korzystać z aplikacji ZWIFT?
Wspomniana wcześniej aktualizacja pozwala na połączenie kompatybilnego zegarka i pasa do pomiaru tętna z aplikacją ZWIFT zainstalowaną w telefonie komórkowym.
Oczywiście, aby korzystać ze ZWIFT, musimy posiadać trenażer rowerowy lub bieżnię w domu. Jednak poza tym, będzie potrzebne tyle sprzętu, co na zwykły trening.
Na dzień dzisiejszy z aplikacją współpracuje Garmin Fenix 6 oraz Garmin Forerunner 245 i Forerunner 945, które posiadają aktywność Wirtualny Bieg. Pozostałe modele, przynajmniej póki co nie współdziałają z tym rozwiązaniem.
Kolarze powinni zaopatrzyć się także w czujnik tempa i kadencji, a także czujnik tętna HRM. Wszystkie urządzenia dodatkowe muszą korzystać z transmisji danych za pośrednictwem protokołu bluetooth (chyba, że mamy telefon, który obsługuje technologię ANT+). Oczywiście potrzebny będzie także smartfon sparowany ze smartwatchem damskim lub męskim oraz zainstalowana w pamięci telefonu aplikacja ZWIFT.
Aktualizacja, która wprowadziła wśród dostępnych aktywności aplikację Wirtualny Bieg, umieściła ją na końcu listy nowych aktywności, które można dodać. Użytkownik musi zatem rozpocząć od znalezienia stosownej dyscypliny.
Kolejny krokiem jest sparowanie stosownych czujników z aplikacją. Po jej uruchomieniu, program w pierwszej kolejności prosi o podanie podstawowych danych biometrycznych, jak waga i wzrost, a następnie spersonalizowanie awatara, czyli graficznego odwzorowania wizerunku sportowca w aplikacji.
Kluczowym elementem, który w największym stopniu wpływa na rejestrację osiągów sportowych jest jednak sparowanie odpowiednich czujników z aplikacją. Program oferuje trzy typy czujników – kadencji, prędkości oraz pracy serca. W pierwszych dwóch przypadkach (dla jazdy na rowerze) niezbędne będzie połączenie ze ZWIFT odpowiedniego czujnika. Biegaczom wystarczy połączenie z nim zegarka Garmin. W celu sparowania należy wybrać kafelek odpowiadający danemu parametrowi.
Należy pamiętać, że w przypadku urządzeń łączących się za pomocą protokołu ANT+ (prędkość i kadencja) z których korzystają kolarze, smart watch będzie przekazywał odczyty do aplikacji tylko przy wyborze aktywności Wirtualny Bieg. Wynika to z faktu, że aplikacja ZWIFT w trybie kolarskim nie odczytuje tych parametrów z smartwatcha Garmin. Wymusza to na użytkowniku zastosowanie jednego z dwóch rozwiązań – korzystaniem z telefonu z wbudowanym transmiterem ANT+ albo korzystanie z kolarskich czujników obsługujących protokół bluetooth.
W przypadku czujnika prędkości dla kolarzy, niezbędne jest podanie średnicy koła (Tier Size). Użytkownik może tę wartość wprowadzić ręcznie. O ile w przypadku korzystania z tradycyjnego jednośladu lub trenażera większość kolarzy wie, z czego korzysta więc jest to proste, o tyle w przypadku ergometru rowerowego (urządzeniu znanemu chociażby z klubów fitness) może stanowić to pewien problem. W tej sytuacji należy zmieniać podawaną wartość tak długo, jak prędkości podawane przez aplikację oraz ergometr będą jednakowe.
Po sparowaniu czujników nie pozostaje nic innego, jak ruszyć w trasę i wybrać opcję „Let’s Go!”
Korzystanie ze ZWIFT najbardziej przypomina granie w grę komputerową. Aplikacja pozwala na wybranie mapy, aktywności, trasy oraz celu treningowego w ramach danego wyścigu (chyba, że użytkownik korzysta ze sprecyzowanego planu treningowego). Przycisk „Routes” pozwala na wybranie innej lokalizacji biegu, zaś za pomocą przycisku „OK” rozpoczynamy rozgrywkę w aplikacji. Trzeba jeszcze tylko pamiętać o rozpoczęciu rejestracji aktywności z poziomu zegarka do biegania.
Po zakończeniu treningu należy zatrzymać rejestrację aktywności w smartwatchu sportowym np. w Garmin Fenix 6x Pro oraz zapisać rezultat treningu, który – po sparowaniu zegarka z telefonem – zapisze się na koncie użytkownika w aplikacji Garmin Connect.
Aplikacja ZWIFT pozwala na rywalizację osobom z całego świata. Dzięki ogromnej liczbie tras i treningów – zarówno tych indywidualnych i grupowych – można czerpać z niej radość przez naprawdę długi czas. Trasy przygotowane przez twórców aplikacji to nie tylko rejony spreparowane na potrzeby wirtualnych zmagań, jak wymyślona wyspa Watopia, ale także miejsca inspirowane prawdziwymi miastami, jak Londyn czy Innsbruck.