Autoryzowany partner
Szukając odpowiedniego fotelika samochodowego dla dziecka napotykamy się na różne rozwiązania związane z ich mocowaniem. O ile to na pasy i system ISOFIX jest już dla większości znany, tak niewiele mówi nam określenie Top Tether. Czym tak naprawdę jest i do czego służy?
Top Tether to długi odcinek pasa, który jest zakończony karabińczykiem, umiejscowionym w tylnej części fotelika samochodowego. Stanowi on trzeci punkt zamocowania dla systemu ISOFIX.
Pas ten mocujemy do punków kotwiczenia w samochodzie, są to zaczepy o znaczone symbolem kotwicy .
Prawidłowe miejsce do zaczepu górnego pasa mocującego jest oznaczone piktogramem, a w przypadku, kiedy mamy wątpliwości co do odpowiedniego uchwytu warto wspomóc się instrukcją obsługi pojazdu.
Fotelik z Top Tether nie może zostać zapięty w aucie, które nie posiada odpowiedniego uchwytu do prawidłowego jego montażu.
Isofix składa się z dwóch uchwytów, które znajdują się między siedziskiem a oparciem fotela dziecięcego. Mając na uwadze jak zbudowany jest jego system w trakcie wypadku czołowego podstawa fotelika dziecięcego wbija się w miękkie elementy siedzenia doprowadzając do przesunięcia fotelika do przodu. Taka sytuacja powoduje gwałtowne zatrzymanie głowy małego pasażera lub uderzenie o przedni fotel auta. Skutki obydwu sytuacji są niebezpiecznie zagrażają życiu i zdrowiu dziecka.
Poprawnie zamontowany i odpowiednio naciągnięty pas Top Tether ustabilizuje fotelik nie dopuszczając do jego obrotu podczas zderzenia czołowego. Zmniejsza szansę urazów głowy i szyi w przypadku kolizji.
Nie wszystkie auta posiadają kotwicę do montażu górnego pasa mocującego. Auta produkowane po 2013 roku są zgodne z normą i-Size i muszą posiadać na swoim wyposażeniu kotwicę.
Obecnie Top Tethernie jest obowiązkiem, jednak w przypadku części grup wagowych/wzrostowych stał się standardem. Coraz więcej fotelików dla dzieci jest w niego wyposażona ponieważ znacząco wpływa na poziom bezpieczeństwa naszego dziecka.
Historia Top Tether’a jest starsza niż samego systemu ISOFIX. W Stanach Zjednoczonych w latach 70. i wczesnych latach 80. przepisy, które regulowały budowę systemów unieruchamiających dla dzieci, wymagały bezwzględnego zastosowania takich pasków w fotelikach, które montowane były przodem do kierunku jazdy. Rozwiązanie to ograniczało ruch głowy dziecka do bezpiecznego limitu podczas poważnych zderzeń czołowych. Złagodzenie przepisów w Stanach Zjednoczonych spowodowało wycofanie z użycia pasów mocujących. Były one jednak w dalszym ciągu używane w Kanadzie, dzięki czemu wróciły do USA, jako dodatkowe wsparcie dla systemu LATCH.
Za modelem bezpieczeństwa wypracowanym w Stanach Zjednoczonych podążyli również Europejczycy. Wyniki testów zderzeniowych pokazują, że foteliki mocowane za pomocą górnego pasa zmniejszają siłę zginającą i rozciągającą szyję podczas wypadku. Korzyści wynikające z jego zastosowania są oczywiste i znalazły swoje umocowanie prawne w nowelizowanym regulaminie ECE R16. Dotyczy europejskich norm związanych z pasami bezpieczeństwa w samochodach. Nie weszły one jeszcze do obowiązkowego stosowania przez producentów samochodów.
Pasa Top Tether nie wolno mocować inaczej niż do specjalnych punktów kotwiczenia. Pod żadnym pozorem nie można przyczepiać go do uchwytów bagażowych, w przeciwnym wypadku narażamy życie małego pasażera.
Coraz więcej modeli z grupy wagowej do 18 kg i do 36 kg wyposażona jest system Top Tether. Pomimo tego, że nie każde auto wyposażone jest w zaczepy montażowe a instalacja wydaje się z początku nieco skomplikowana niewątpliwie ma swojej atuty i co najważniejsze dodatkowo zabezpiecza dziecko w czasie podróży.
System ten związany jest z fotelikami mocowanymi za pomocą ISOFIX: