Autoryzowany partner
Kto choć raz próbował zaznajomić się z ofertą fotelików dziecięcych dostępnych na rynku, z pewnością natknął się na słowo ISOFIX. Warto zapoznać się z tym nowoczesnym systemem wysoce zwiększającym bezpieczeństwo dziecka w samochodzie.
Budowa systemu ISOFIX
Z technicznego punktu widzenia ISOFIX jest systemem składającym się z dwóch elementów:
Metalowe zaczepy fotelika znajdują się z tyłu, u dołu siedziska. Inaczej jest w przypadku fotelików dla noworodków, które przeznaczone są do przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy (grupa 0-13kg). Wówczas powinniśmy szukać zaczepów w przedniej, dolnej części fotelika bądź oddzielnej bazy do wpinania gondoli.
Uchwyty, będące częścią wyposażenia niektórych aut, umiejscowione są się w załamaniu kanapy auta. Czasem otwory tunelików są odkryte i są widoczne gołym okiem. W innym przypadku są zakryte zaślepkami. Bywają również schowane za oparciem kanapy.
Dwuczęściowy charakter systemu ISOFIX prezentuje zdjęcie poniżej:
Najważniejszą cechą charakteryzującą fotelik ISOFIX jest innowacyjny system mocowania siedziska bez użycia pasów bezpieczeństwa. Instalacja polega na przytwierdzeniu fotelika dziecięcego bezpośrednio do wewnętrznej konstrukcji auta za pomocą specjalnych metalowych złączy.
Fotelik dziecięcy (lub baza pod siedzisko-gondolę dla niemowląt) z systemem ISOFIX deklasuje rozwiązania starszego typu wymagające zastosowania pasów. Montaż takiego fotelika jest dużo prostszy. Co więcej, wielokrotnie zmniejsza ryzyko błędnego zamocowania w aucie – a to jest podstawą gwarancji, że dziecko podczas kolizji będzie dobrze chronione przed wstrząsami, zaś funkcja ochronna siedziska będzie spełniona (więcej o prawidłowej instalacji fotela przeczytasz tutaj).
Zaczepy fotelika dla dzieci prowadzamy w tunelik prowadzący (wkładkę pilotującą) do uchwytu ISOFIX samochodu. O prawidłowym zamocowaniu siedziska informuje charakterystyczny dźwięk (trzask), po którego usłyszeniu możemy być przekonani, iż instalacja przebiegła prawidłowo.
Oznaczenia rysunku:
System ISOFIX mocuje podstawę fotelika. Aby jego oparcie sztywno przylegało do kanapy auta i nie przechylało się do przodu w razie nagłego hamowania producenci stosują następujące systemy wspomagające:
Top Tether jest pasem mocującym szczyt fotelika. Biegnie on od wierzchołka zagłówka do specjalnej klamry, znajdującej się za tylnym fotelem auta, w bagażniku lub nawet na suficie. Zaczepów tych należy szukać w miejscach prezentowanych na poniższych rysunkach:
Fotelik fabrycznie zaopatrzony w Top Tether będzie w stanie utrzymać się w miejscu w razie zderzenia, dlatego każde dziecięce siedzisko posiadające TT bezwzględnie musi mieć ten pas zapięty. Zamocowawszy go we wskazanym miejscu należy starannie wyregulować naciąg pasa w foteliku.
Noga stabilizująca najczęściej występuje w fotelikach dla najmłodszych pasażerów – tak zwanych fotlikach RWF. Jej przeznaczeniem jest amortyzacja siły uderzenia poprzez pochłonięcie energii i odprowadzenie jej w stronę podwozia auta. Dodatkowo noga niweluje niepożądany ruch obrotowy fotelika samochodowego dla maluchów.
Nogę podpierającą należy prawidłowo wyregulować!
Nieco problematyczne są schowki w podłodze auta w miejscu, gdzie fotelik jest instalowany, ponieważ nie wolno opierać nogi stabilizującej na pokrywie pustej skrytki. W przypadku wątpliwości z tym związanych, mamy do dyspozycji dwa wyjścia z sytuacji:
Zjednoczenie sił - za najbezpieczniejsze rozwiązanie uważa się foteliki wykorzystujące jednocześnie ISOFIX, pas TT oraz nogę stabilizującą.
Zapoznaj się z naszymi artykułami i poradnikami, aby dokonać najlepszego wyboru: