Autoryzowany partner
Decydując się na zakup auta, sprawdzamy dane techniczne, analizujemy koszty utrzymania i eksploatacji, porównujemy najbardziej przypadające nam do gustu modele. Dla wielu osób jest też istotne bezpieczeństwo. Nie każdy z nas jest profesjonalistą w zakresie wiedzy motoryzacyjnej, ani też nie każdy pasjonuje się tym tematem. Każdy jednak może samodzielnie zasięgnąć informacji o wynikach profesjonalnych badań bezpieczeństwa danych modeli aut, prowadzonych przez niezależne instytucje. Na szczęście zwraca się uwagę nie tylko na dorosłych pasażerów. Wiele organizacji wykonuje też sprawdziany fotelików samochodowych. Tego typu badania nazywane są crashtestami.
Crashtesty przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych przy użyciu wyspecjalizowanego sprzętu oraz przyrządów pomiarowych. Wykorzystuje się samochody bądź specjalne szkielety odpowiadające prawdziwym pojazdom. Dummy (manekin) jest materiałem badawczym, zaprojektowanym i skonstruowanym dla celów naukowych. Ma on w jak najwyższym stopniu odwzorowywać ciało człowieka – wzrost, proporcje ciała oraz masę ogólną jak i w rozkładzie na poszczególne części ciała. Jest zbudowany ze stali, a z zewnątrz pokryty gumą, imitującą ludzką skórę, na której gęsto rozmieszczone są specjalne czujniki pomiarowe. Nie wszystkie manekiny są takie same – dummy odpowiadający dziecku nie jest tylko „zwykłym” manekinem mniejszego rozmiaru, lecz odpowiednio nawiązuje do budowy ciała względem rozwoju noworodka, niemowlęcia, dziecka 3-letniego czy 9-letniego.
Testy zderzeniowe polegają na inicjowaniu symulowanych i kontrolowanych zderzeń odbywających się w przeróżnych konfiguracjach, takich jak zderzenia czołowe, zderzenia boczne, zderzenia od tyłu, dachowania. Gdy mowa o najmłodszych pasażerach okazuje się, że znacznie większą rolę w spełnianiu funkcji bezpieczeństwa odrywa fotelik, w którym dziecko podróżuje, aniżeli sam pojazd. Podczas inicjowanej kolizji filmuje całe zdarzenie, monitoruje się sposób zachowania sylwetki manekina, a następnie wnikliwie analizuje przebieg zderzenia oraz jego następstwa, czyli obrażenia ciała (biomechanika wypadku). Pomiary dostarczają szczegółowych danych o tym, co dzieje się z ciałem dziecka podczas kolizji. Uzyskuje się obraz przyspieszenia oraz rozkładu siły uderzenia działającej na ciało.
Niemiecki automobilklub, założony w 1903r., cieszy się największym uznaniem konsumentów w Europie pod względem oceny bezpieczeństwa fotelików dziecięcych. Zyskał tak wysoką rangę, że obecnie zrzesza niemal 19mln członków (dane na dzień 11.05.2015r.). Swoim profesjonalizmem oraz rzetelnością w wykonywanych pracach, ADAC osiągnął format najbardziej cenionej w opinii publicznej organizacji, dokonującej oceny fotelików samochodowych w Europie. ADAC trudni się testowaniem nowych modeli samochodów, pomocą drogową, organizuje imprezy sportowe, prowadzi działalność wydawniczą. ADAC foteliki ocenia pod względem:
Euro-NCAP, powstała w Belgii w 1997r., zajmuje drugie miejsce na naszym kontynencie jako najbardziej opiniotwórcza instytucja ds. oceny bezpieczeństwa fotelików i aut. Prowadzi działalność non-profit, finansowo wspierają ją rządy niektórych państw oraz niezależni sponsorzy. Euro-NCAP testuje foteliki dla dzieci i rozpatruje poziom bezpieczeństwa przez nie oferowany. W ramach oceny ochrony dziecka wykorzystuje manekiny odpowiadające maluchom 18-miesięcznym i 3-letnim. Bada i analizuje wyniki w trzech aspektach:
Austriacki automobilklub, podobnie jak ADAC i współpracując z nim, zajmuje się testowaniem samochodów w symulowanych zderzeniach, oceną poziomu bezpieczeństwa fotelików dla noworodków, pomocą drogową, akcjami społecznymi i publikacją literatury i czasopism dotykającej pokrewnych tematów.
Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest amerykańską organizacją, której hasłem przewodnim jest: „Ratuj życie, przeciwdziałaj obrażeniom, zmniejsz liczbę wypadków”. NHTSA sprawuje władzę wykonawczą rządu, podlegając pod Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Aktywność NHTSA opiera się na podobnych zasadach, co wyżej wymienione instytucje. Testy ewaluują foteliki przeznaczone dla różnych grup wagowych i wiekowych dzieci, sprawdza się je różnych konfiguracjach inicjowanych kolizji.
Oprócz roli opiniotwórczej (rodziców, dziadków, opiekunów), oceny wpływają na producentów – jeśli jakiś produkt nie sprawdzi się dobrze podczas symulacji zderzenia – nie spotka się z uznaniem konsumentów, a co za tym idzie - nie będzie na niego popytu. Wówczas producenci wiedzą, który model jest nieudany, jakie technologie i materiały „nie zdały egzaminu”. Na skutek tego producenci czują się zmotywowani i starają się poprawić swoje produkty, a wtedy my-konsumenci możemy się cieszyć, że rynek oferuje coraz więcej bezpiecznych siedzisk dla naszych maluchów.
Zapoznaj się z naszymi artykułami i poradnikami, aby dokonać najlepszego wyboru: